Παρουσίαση του βιβλίου “Τη μέρα που πάγωσε ο ποταμός “ του Σταύρου Χριστοδούλου στην Πάφο  

Μια βραδιά με άρωμα πολιτισμού

Το βιβλίο μυθιστόρημα του Σταύρου Χριστοδούλου “Τη μέρα που πάγωσε ο ποταμός”, που έχει τιμηθεί με το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Union Prize for Literature) για το 2020 και που έχει αποσπάσει ήδη και το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος της Κυπριακής Δημοκρατίας παρουσιάστηκε χτες στο ξενοδοχείο Αλμύρα στην Πάφο. Λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, τα βραβεία ανακοινώθηκαν διαδικτυακά με βίντεο που αναρτήθηκε στη σελίδα του EUPL.

Την παρουσίαση του βιβλίου ανέλαβε ο Φυσιολατρικός Πνευματικός Όμιλος Πάφου και για αυτό μίλησαν οι Σάββας Χριστοδουλίδης, εικαστικός , ακαδημαϊκός , η Πόπη Μουπαγιάτζη , επιμελήτρια εκδόσεων και ο συγγραφέας.

Στην έναρξη της εκδήλωσης της παρουσίασης χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος του ΔΣ του Φυσιολατρικού Πνευματικού Ομίλου Πάφου Ανδρέας Σωτηριάδης.Ο κ. Σωτηριάδης αναφέρθηκε στο σκεπτικό της κριτικής επιτροπής για το ευρωπαϊκό βραβείο, σύμφωνα με την οποία : «Η δολοφονία ενός διάσημου ζωγράφου στην Αθήνα χρησιμεύει ως μία φαινομενικά απλή αφετηρία του μυθιστορήματος. Καθώς η ιστορία παρακολουθεί τον κύριο πρωταγωνιστή, η αφήγηση επικεντρώνεται σε μια ποικιλία γεωγραφικών τοποθεσιών και ανθρώπινων συνθηκών, που οδηγεί σε ένα στοιχείο δελεαστικού κοσμοπολιτισμού, προσδίδοντας στο μυθιστόρημα ένα ξεχωριστό εύρος και βάθος στην πλοκή.

Επιπρόσθετα η επιτροπή θεωρεί ότι το μυθιστόρημα του Σταύρου Χριστοδούλου είναι το πιο κατάλληλο για το βραβείο, καθώς διαθέτει ιδιότητες που θα προσελκύσουν τους ευρωπαίους αναγνώστες, μεταφραστές και εκδότες.

Στον χαιρετισμό της η Πόλη Μουπαγιατζή αναφέρθηκε στην συνεργασία της με τον συγγραφέα ως επιμελήτρια εκδόσεων και σημείωσε πως ο μόνος θεός στον οποίο πιστεύουν οι επιμελητές λογοτεχνίας είναι ο θεός των μικρών πραγμάτων. Που ίσως σημείωσε, δεν κάνει τη ζωή μας πιο όμορφή, όμως πιο ενδιαφέρουσα σίγουρα την κάνει, όπως είπε.

Αναφερόμενη στον συγγραφέα είπε ανέφερε όταν τα εφήμερα πρόσωπα που χτίζει ο Σταύρος με τη δημοσιογραφική του ιδιότητα, στο πλαίσιο μιας χιουμοριστικής στήλης σχολιασμού της επικαιρότητας, είναι τόσο πειστικά, ο πήχης ανεβαίνει αυτόματα όταν πρόκειται για τους μυθιστορηματικούς του ήρωες. Και τα καταφέρνει, όπως ανέφερε, μια χαρά.

Οι χαρακτήρες του, όσο κι αν σταθερά ανήκουν στους ηττημένους, είναι αληθινοί, στιβαρά δομημένοι και πραγματικοί. Εύκολα ο αναγνώστης αποκτά αισθήματα απέναντί τους. Άλλους θα αντιπαθήσει κι άλλους θα συμπαθήσει, με κάποιους θα ταυτιστεί, μα όλοι θα του είναι γνώριμοι: κάπου θα νιώθει ότι τους έχει συναντήσει, κάποτε οι δρόμοι τους διασταυρώθηκαν, κι ας έσπευσε ίσως εκείνος να τους στρέψει την πλάτη και να απομακρυνθεί… Μεταξύ άλλων ανέφερε η Πόλη Μουπαγιαρζή είπε, πως οι μανιχαϊστικές λογικές δεν χωρούν στην καλή λογοτεχνία. Και η καλή λογοτεχνία, από καταβολής της, έχει κάποια σταθερά χαρακτηριστικά: δυνατούς χαρακτήρες, πειστικούς χώρους και αληθινές καταστάσεις, που όλα μαζί συμβάλλουν στον προβληματισμό και την ευαισθητοποίηση του αναγνώστη, συμπλήρωσε.

 

Επιστρέφοντας στη Μέρα που πάγωσε ο ποταμός, στον συγγραφέα και στη δουλειά που κάνουνε μαζί, αρκετό καιρό αφότου ο Σταύρος βάλει οριστικά τελεία και παύλα στο έργο του, μίλησε η κ. Μουπαγιατζή . Ανέφερε πως συγγραφέας , με μια υπερβολή μεγαλοψυχίας, τη θεωρεί μια ιδιαίτερη φάση της συγγραφής προσθέτοντας πως η ίδια διαφανεί αλλά δεν επιμένει. Το βιβλίο δεν αλλάζει. Απλώς ετοιμάζεται για να εκτεθεί στο κοινό.

Όπως αναφέρθηκε από την επιμελήτρια ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Σταύρος Χριστοδούλου κρατά εδώ και χρόνια στον κυριακάτικο «Φιλελεύθερο» τη στήλη “Χαμηλές Πτήσεις”, με πρωταγωνίστρια την ερίτιμη κυρία Ιουλία Παλαιολόγου, πλαισιωμένη από τις πιστές φιλενάδες της και την απαραίτητη Σβετλάνα.

 

Ο εικαστικός Σάββας Χριστοδουλίδης ανέφερε πως οι σχέσεις των ηρώων διακατέχονται από δεσμούς αγάπης , έρωτα απαξίωσης και μίσους.

Στο βιβλίο του Σταύρου Χριστοδούλου είπε κανείς δεν μοιάζει αθώος, ενώ η αλήθεια κρύβεται, όπως πάντα, στις λεπτομέρειες. Καθώς αποκαλύπτεται το μυστήριο, τα γκρίζα νερά του Δούναβη παρασέρνουν τις ιστορίες ανθρώπων που το μόνο που επιθύμησαν ήταν ν’ αγαπηθούν, συμπλήρωσε .

Ο κ. Χριστοδουλίδης ανέφερε πως το βιβλίο ξετυλίγεται στην Βουδαπέστη, 12 Φεβρουαρίου 1985. Το κρύο περονιάζει τα κόκαλα, ο ποταμός έχει παγώσει και ένας χρησμός, που ακούγεται σαν κρώξιμο, σημαδεύει τον νεογέννητο Γιάνος: «Κακός σπόρος, κακά μαντάτα». Είκοσι επτά χρόνια αργότερα, ο χρησμός επιβεβαιώνεται• ο «Γιάννος ο Ούγγρος» συλλαμβάνεται στην Αθήνα, κατηγορούμενος ότι δολοφόνησε τον ζωγράφο Μίλτο Αδριανό. Πρόκειται άραγε για ένα ακόμα «τυπικό» έγκλημα όπου εμπλέκεται το κύκλωμα της αντρικής πορνείας; O δημοσιογράφος Στράτος Παπαδόπουλος ξεκινά να ξετυλίγει το κουβάρι της ιστορίας, σκαλίζοντας ζωές παράλληλες, που ενίοτε συναντώνται στο περιθώριο της νέας αθηναϊκής πραγματικότητας.

 

Τέλος ο συγγραφέας αρχικά αναφέρθηκε στην σχέση του με τον εικαστικό Σ. Χριστοδουλίδη αλλά και με την επιμελήτρια Πόπη Μουπαγιατζή, λέγοντας πως πρόκειται για σχέσεις ζωής .

Ανέφερε πως εκείνο που τον ενδιέφερε ήταν οι ιστορίες των ανθρώπων και σημειώνοντας πως όσοι έχουν διαβάσει το βιβλίο αυτό που κυριαρχεί είναι οι ανθρώπινες ιστορίες. Οι ιστορίες είπε, διαπλέκονται οι άνθρωποι συναντιούνται … …

 

Το πρώτο μυθιστόρημα του Σταύρου Χριστοδούλου , Hotel National (2016), περιελήφθη στη βραχεία λίστα των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας της Κύπρου, καθώς και στην αντίστοιχη του λογοτεχνικού περιοδικού Κλεψύδρα. Το δεύτερο βιβλίο του, το μυθιστόρημα Τη μέρα που πάγωσε ο ποταμός (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2018), τιμήθηκε με το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUPL) και με το κυπριακό Κρατικό Βραβείο Μυθιστορή ενώ σειρά παίρνει και το τρίτο βιβλίο του.

Σημειώνεται πως η εκδήλωση εντάσσεται στις Πολιτιστικές Δράσεις 2020 των Thanos Hotels & Resorts.