spot_img
spot_img
19.8 C
Paphos
Saturday, December 4, 2021

Γιάννης Σακέλλης: Το Πετρίδειο Ίδρυμα συμβάλει στην πολιτιστική ανάπτυξη της Πάφου

   

Ο Γιάννης Σακέλλης Visual artist, συνεργάζεται με το Πετρίδειο Ίδρυμα εδώ και τρία χρόνια, όταν τον κάλεσε το  ΔΣ του Ιδρύματος να συντονίσει την πρώτη έκθεση με διοργανωτή το Πετρίδειο Ίδρυμα. Ήταν εξαρχής ένα πολύ θετικό και δημιουργικό κλίμα, γι’ αυτό και η συνεργασία συνεχίστηκε με τις επόμενες εκθέσεις, και εξακολουθεί, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όπως σημειώνει σε σχετική του συνέντευξη. Γεννήθηκε στην Πάφο, σπούδασε Καλές Τέχνες στην Ιταλία και Ιστορία και θεωρία της Τέχνης σε επίπεδο master στην Κύπρο. Έχει κάνει 6 ατομικές εκθέσεις στην Κύπρο και συμμετείχε σε πολλές σε Κύπρο και εξωτερικό. 

Παράλληλα  έχει συντονίσει και επιμελειθεί εικαστικές εκδηλώσεις μεταξύ των οποίων Othello/Rebirth, Αφιερώματα «Κώστας Οικονόμου», Risky Travels, WindowArt, τις τρεις εκδώσεις του φεστιβάλ Streetart Square κ.α. Κατά την διάρκεια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας ΠΑΦΟΣ 2017 ήταν συντονιστής εκδηλώσεων για τον Οργανισμό Παφος2017. Επίσης αποτελεί ιδρυτικό μέλος του Κέντρου Τεχνών Κίμωνος στο οποίο και διατηρεί το εργαστήρι του από το 2015.  

Ποιος ήταν ο στόχος των εικαστικών εκθέσεων που διοργάνωσε το Πετρίδειο Ίδρυμα και που επιμεληθήκατε εσείς κ. Σακέλλη; Τι μηνύματα θέλετε να περάσετε στον κόσμο μέσω αυτών των εκδηλώσεων;

Η ταχύτητα σκοτώνει

Όλα αυτά είναι μια ωραία πρωτοβουλία του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, το οποίο επιχειρεί να συμβάλει στην ευρύτερη πολιτιστική ανάπτυξη της Πάφου βοηθώντας δύο κατηγορίες καλλιτεχνών, τους αυτοδίδακτους και τους νέους – δύο κατηγορίες που, όπως καταλαβαίνετε, αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες σχετικά με την προβολή του έργου τους. Με τις εκθέσεις, λοιπόν, το Πετρίδειο Ίδρυμα δίνει ένα βήμα, μιαν πλατφόρμα ας πούμε, ώστε οι αυτοδίδακτοι και οι νέοι καλλιτέχνες να παρουσιάσουν το έργο τους, να δοκιμαστούν στη σχέση με το κοινό και, από εκεί και πέρα, να αξιοποιήσουν την εμπειρία για τη μελλοντική τους πορεία, ο καθένας κατά τις δυνατότητες και το ταλέντο του, και φυσικά με διάθεση για σκληρή δουλειά.

Η ζώνη ασφαλείας σώζει ζωές

Ποια εκτιμάτε ότι θα είναι τα αποτελέσματα αυτών των εκδηλώσεων, θα είναι η κοινωνικοποίηση του κόσμου, θα είναι η ευαισθητοποίηση;

Όπως σας είπα, ο βασικός στόχος είναι να στηρίξουμε τους αυτοδίδακτους και τους νέους καλλιτέχνες, και μάλιστα ειδικά της Πάφου. Ας σημειώσω, εδώ, ότι όλοι οι συμμετέχοντες κατάγονται από την Πάφο ή είναι μόνιμοι κάτοικοι της πόλης μας. Συνεπώς, δίνοντας βήμα σε αυτούς τους δημιουργούς, τους συστήνουμε στο κοινό και ευελπιστούμε ότι θα υπάρξει η ανάλογη ανταπόκριση. Οι εκθέσεις είναι ένα σήμα προς τους συμπολίτες, ότι η Πάφος δεν διαθέτει μόνο πολιτιστικό παρελθόν αλλά και παρόν και μέλλον, ότι υπάρχει μια ανερχόμενη καλλιτεχνική σκηνή που αξίζει να τη γνωρίσουν και να την υποστηρίξουν. Τα άλλα σημαντικά που αναφέρετε (η ευαισθητοποίηση, ο κοινωνικός προβληματισμός κτλ.) νομίζω ότι είναι αυτονόητοι στόχοι κάθε πολιτιστικής εκδήλωσης. Στην περίπτωσή μας, το κεντρικό ζητούμενο είναι δώσουμε ένα στίγμα, ένα σημάδι ότι η τέχνη στην Πάφο είναι ζωντανή. 

Στις τρεις καλλιτεχνικές εκθέσεις που διοργάνωσε μέχρι τώρα το Πετρίδειο υπήρξε ανταπόκριση του κοινού;

Ναι, και αυτό ήταν μεγάλη ενθάρρυνση, αλλά και μια επιβεβαίωση ότι έχουμε όλοι ανάγκη από τέτοιες εκδηλώσεις, που φοβάμαι ότι, μετά τη γιορτή του 2017, γίνονται όλο και πιο σπάνιες, καθώς η εν γένει πολιτιστική κίνηση της Πάφου ακολουθεί μια φθίνουσα πορεία. Ο κόσμος, ωστόσο, και φυσικά οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, είναι έτοιμοι να υποστηρίξουν κάθε αξιόλογη πρωτοβουλία, όπως διαπιστώσαμε και στις τρεις εκθέσεις που έγιναν μέχρι σήμερα. Ελπίζουμε, λοιπόν, σε ακόμα καλύτερη συνέχεια.

Πόσο βοηθούν και προάγουν τον πολιτισμού τέτοιου είδους εκδηλώσεων με διοργανωτή το Πετρίδειο; 

Κοιτάξτε, τα όρια των εκδηλώσεων είναι πολύ συγκεκριμένα, και έχουν ένα ειδικό τοπικό ενδιαφέρον, όπως ήδη ανέφερα, τη στήριξη των νέων και των αυτοδίδακτων δημιουργών από την Πάφο ή που κατοικούν στην Πάφο. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για εκδηλώσεις μεγάλης εμβέλειας, διότι εξαρχής δεν ήταν αυτός ο στόχος. Αν η Πάφος είχε την πολιτιστική δραστηριότητα που θα μπορούσε και που θα άξιζε να έχει, τότε ο ρόλος αυτών των εκθέσεων θα ήταν περισσότερο συμπληρωματικός, θα εμπλούτιζε ένα ευρύτερο πολιτιστικό πρόγραμμα. Ωστόσο, τα πράγματα είναι τόσο φτωχά, ώστε οι εκδηλώσεις του Πετριδείου αποκτούν έναν αναβαθμισμένο ρόλο, ενώ επωμίζονται και ένα βάρος μάλλον δυσανάλογο σε σχέση με τους αρχικούς τους στόχους.

Πόσα χρόνια συνεργάζεστε μέσω της επιμέλειας των πολιτιστικών εκδηλώσεων που έχετε αναλάβει με το Πετρίδειο Ίδρυμα;

Ο πολιτισμός έχει διάφορες πτυχές (λογοτεχνία, μουσική, εκθέσεις, θέατρα κτλ.). Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού και η καλλιέργεια της ψυχής μέσα από μια όμορφη εικόνα, ή μέσα από ένα κείμενο, έναν πίνακα, ένα μουσικό κομμάτι. Αυτός ο στόχος έχει επιτευχθεί κ. Σακέλλη μέσω των εκθέσεων που διοργανώθηκαν από το Πετρίδειο Ίδρυμα; Κι εσείς ο ίδιος τι αποκομίσατε απ’ αυτή την συνεργασία;

Η συνεργασία με το Πετρίδειο ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, όταν με κάλεσε το ΔΣ του Ιδρύματος να συντονίσω την πρώτη έκθεση. Ήταν εξαρχής ένα πολύ θετικό και δημιουργικό κλίμα, γι’ αυτό και η συνεργασία συνεχίστηκε με τις επόμενες εκθέσεις, και εξακολουθεί, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επειδή έχω μια μικρή εμπειρία από τέτοιες συνεργασίες, και από τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν, οφείλω να πω ότι οι άνθρωποι του Πετριδείου, με τη συνέπεια και την ανιδιοτέλειά τους, με έκαναν να αισθανθώ από την αρχή ασφαλής και μου έδωσαν την ελευθερία που χρειάζεται ένας επιμελητής ή συντονιστής ώστε να ανταποκριθεί στη δουλειά του. Είμαι πολύ ευγνώμων γι’ αυτό, και το ίδιο πιστεύω να αισθάνονται και οι καλλιτέχνες που είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στις εκθέσεις. Το Ίδρυμα πήρε μια πολύ ωραία πρωτοβουλία, που είναι και μια μεγάλη ευθύνη, και νομίζω ότι στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, τιμώντας τους ευεργέτες Χριστόδουλο και Μαρία Πετρίδη, και συμβάλλοντας στην πολιτιστική ανάπτυξη της Πάφου. Το έργο είναι δύσκολο, αλλά το Ίδρυμα κινείται με μεγάλη προσήλωση και φαίνεται ότι οι δράσεις του θα ενταθούν στα επόμενα χρόνια, εμπλουτίζοντας όλο και πιο δυναμικά το πολιτιστικό τοπίο της πόλης μας.

Η Πάφος στερείται πολιτισμού ή είναι φυτώριο πολιτισμού; Υπάρχουν νέα ταλέντα και ενεργοί, επαγγελματίες καλλιτέχνες;

Αν εννοείτε τους δημόσιους φορείς, φοβάμαι ότι η Πάφος στερείται πολιτισμού, υπό την έννοια ότι απουσιάζει και το γενικό όραμα και οι συγκεκριμένες πολιτικές προς την υλοποίησή του. Την ίδια στιγμή, σε σχέση με τους καλλιτέχνες, πιστεύω ότι η πόλη μας εξακολουθεί να είναι φυτώριο πολιτισμού, όπως ήταν ανέκαθεν. Αυτή η αναντιστοιχία, ανάμεσα στην επίσημη πολιτιστική πολιτική (που απουσιάζει) και στη δυναμική πολιτιστική παραγωγή από τους δημιουργούς, είναι εξαιρετικά δυσάρεστη. Η κληρονομιά που άφησε η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης δεν αξιοποιείται, και έτσι προκύπτει ένα κενό, ένα έλλειμμα ως προς την πολιτιστική ζωή. Οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες (όπως αυτή του Πετριδείου, καθώς και αρκετές άλλες) προσπαθούν να καλύψουν το κενό αυτό, αλλά δεν είμαι βέβαιος ότι κάτι τέτοιο είναι αρκετό για να αντισταθμίσει τη δυσάρεστη και μάλλον προβληματική κατάσταση που περιέγραψα. 

Ποια νομίζετε ότι είναι η επίδραση αυτών των εκδηλώσεων στον κόσμο, πως νομίζετε ότι θα το πετύχετε; 

Ας πω κατ’ αρχάς ότι από τις τρεις εκθέσεις που έχουμε διοργανώσει, οι δύο ήταν αφιερωμένες στους αυτοδίδακτους καλλιτέχνες και η τρίτη στους νέους. Δεν μπορώ να κρίνω αν πετύχαμε ή όχι, αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι δουλέψαμε πολύ σκληρά, που είναι και ο μόνος τρόπος για να κάνεις οτιδήποτε. Και θέλω να πιστεύω ότι ήταν θετική η επίδραση, και στον κόσμο και στους καλλιτέχνες. Για τον κόσμο, ίσως είναι καλύτερα να ρωτήσετε όσους ήρθαν στις εκθέσεις. Εγώ ευελπιστώ ότι θα είδαν τις εκθέσεις όπως σας τις περιέγραψα νωρίτερα, ως ένα τεκμήριο ζωντάνιας και κινητικότητας στην τοπική πολιτιστική ζωή. Για τους ίδιους τους καλλιτέχνες, μπορώ να πω ότι βοηθήσαμε τους αυτοδίδακτους να παρουσιάσουν το έργο τους και να γνωριστούν μεταξύ τους, και που τους προσφέραμε την εμπειρία της συμμετοχής σε μιαν επαγγελματική έκθεση, ώστε να πάρουν μια γεύση από την καλλιτεχνική ζωή πέρα από το επίπεδο της ερασιτεχνικής ενασχόλησης – για πολλούς ήταν η πρώτη τέτοια εμπειρία της ζωής τους. Εξίσου σημαντική εμπειρία ήταν και για τους νέους (και για πολλούς εξίσου πρωτόγνωρη), ενώ ήταν κι ένα έναυσμα για την αρχή της πορείας τους. Πολλά απ’ αυτά τα παιδιά έχουν μόλις επιστρέψει στην Πάφο, ύστερα από σπουδές σε καλλιτεχνικές σχολές του εξωτερικού, και κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ισοδυναμεί με ανώμαλη προσγείωση, εφόσον δεν είναι εύκολο να ξεκινήσει ένας καλλιτέχνης τη σταδιοδρομία του σε μια μικρή πόλη, όποια κι αν είναι αυτή. Δεν λέω ότι τα πράγματα θα είναι ρόδινα επειδή έγινε μια έκθεση, αλλά τουλάχιστον τους δώσαμε ένα εφαλτήριο, ενώ τους φέραμε και σε επαφή μεταξύ τους, ανοίγοντας τη δυνατότητα να αναπτυχθεί μια κοινότητα μέσα από την οποία θα μπορούν να εξελιχθούν και δημιουργικά αλλά και σε σχέση με επαγγελματικές ευκαιρίες.

Υπάρχει ενδιαφέρον των καλλιτεχνών (αυτοδίδακτων και μη) για συμμετοχή;

Η απάντηση είναι απολύτως καταφατική, και μάλιστα μπορώ να την τεκμηριώσω με αριθμούς. Σκεφτείτε ότι, μέχρι τώρα, έχουν συμμετάσχει στις εκθέσεις μας πάνω από εβδομήντα καλλιτέχνες, ενώ υπήρξε, όπως σας είπα, και μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό. Και νομίζω ότι αυτό επιτρέπει να κλείσουμε και τη δική μας συζήτηση με μια νότα αισιοδοξίας. Θέλω να πω, ακόμα κι αν οι συνθήκες είναι πολύ δύσκολες, ας είμαστε βέβαιοι ότι η τέχνη  και η αγάπη για την τέχνη είναι ζωντανές στην Πάφο.

Yiannis Sakellis

Visual artist

www.sakellisy.com

Support Local Business
   

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

spot_img