Πλήθος κόσμου χθες στο Αρχαίο Ωδείο Πάφου για την Ορέστεια του Αισχύλου

Η παράσταση Ορέστεια, βασισμένη στον Αισχύλο, παραγωγή του βελγικού θεατρικού σχήματος de Roovers, παρουσιάστηκε  χθες  στο Αρχαίο Ωδείο Πάφου, ολοκληρώνοντας τον φετινό κύκλο παραστάσεων του “Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος” στο Αρχαίο Ωδείο Πάφου


Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η τριλογία Ορέστεια, το τελευταίο και  σπουδαιότερο έργο του Αισχύλου, έχει χαρακτηριστεί ως «το μεγαλύτερο επίτευγμα της ανθρώπινης σκέψης».

Τρεις φόνοι, τρεις ένοχοι, οι δαίμονές τους, η μοίρα τους και τα ηθικά τους διλήμματα αποτελούν τον φαύλο κύκλο της εκδίκησης, τον οποίο διακόπτει μια νέα τάξη πραγμάτων.

Η ταχύτητα σκοτώνει

Η αρχή «οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος» ,αναφέρεται, αντικαθίσταται από μια διαφορετική μορφή δικαιοσύνης, το δικαστήριο.

Ξεκινώντας από την ιδέα, η οποία αργότερα συνοψίστηκε στο παράγγελμα «γνώθι σ’ αυτόν», ο άνθρωπος καλείται να αποβάλει τις παρωπίδες της αυτοδικαίωσης και να δει και να αναγνωρίσει τις δικές του σκοτεινές πλευρές, ως προϋπόθεση για την εξασφάλιση της δυναμικής της ζωής.

Έχοντας ως βάση την αισχύλεια τριλογία σε μετάφραση στα αγγλικά του σπουδαίου ποιητή Τεντ Χιουζ και στα ολλανδικά του Μπερνάρντ Ντεβόλφ, η ομάδα του de Roovers διάνθισε την παράσταση με αποσπάσματα σύγχρονων συγγραφέων.

Η παράσταση προβλήθηκε με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

Τη μετάφραση στα αγγλικά ανέλαβε ο Τεντ Χιουζ, στα Ολλανδικά ο  Μπερνάρντ Ντεβόλφ, διασκευή/σκηνοθεσία ο  de Roovers , μουσική σύνθεση/Διεύθυνση χορωδίας ο Πέτερ Σπάπεν, σκηνικά/φωτογραφία ο Στεφ Στέσσελ, κουστούμια Pynoo, φωτισμοί Μπερτ Βερμέλεν, Στεφ Στέσσελ.

Ηχητικό τοπίο ο Έρικ Έγκελς, Βίντεο ο Γκι Βαντεμπρίλ Τεχνικοί για ήχο, φώτα και πολυμέσα οι Φρανγκ Χάασεβουτς, Μπεν Μπόννερ, Βιμ Μπερνάαρς.

Τους Αγαμέμνων, Απόλλων υποδύεται ο  Ρόμπι Κλέιρεν, τις Κασσάνδρα, Ηλέκτρα, Αθηνά η Σάρα Ντε Μπόσσερε, τον Κήρυκα, Αίγισθο, Ερινύες ο Λουκ Νούιενς, στο Χορό ο Σόφι Σέντε, τις Κλυταιμνήστρα, Ερινύες ο Ίλσε Ουτερλίντεν.

Φύλακας ο Ορέστης ο Γερούν Βάντερ Βεν στο Τραγούδι/χορωδία ο Κερτ Μπεχέιντ, Πέτερ Πάιπε, Έβα Τούλκενς, Ελίζαμπεθ Ντε Μερόντ, Μπάϋρον-Μάϊου Βάντερ Λιντ, Σάρα Ράας, Βάλερι Μέρτενς, Φλόρις Λάμμενς, Άστριντ Άννικααρτ.

Σύμφωνα με την υπόθεση, ο βασιλιάς Αγαμέμνων επιστρέφει στο βασίλειό του νικητής από τον Τρωικό πόλεμο και δολοφονείται από τη σύζυγό του Κλυταιμνήστρα.

Για χρόνια η Κλυταιμνήστρα σχεδίαζε να εκδικηθεί την προ δεκαετίας θυσία της κόρης τους Ιφιγένειας – μια θυσία, η οποία θεωρήθηκε απαραίτητη για να φυσήξει ο ούριος άνεμος που θα επέτρεπε στα πλοία των Ελλήνων να ξεκινήσουν για την Τροία. Μα ο Αγαμέμνων με τη θυσία αυτή έχει περάσει της μοίρας στο λαιμό του.

Στη δεύτερη τραγωδία της τριλογίας, Χοηφόροι, ο Ορέστης, γιος του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, επιστρέφει στο Άργος για να εκδικηθεί το φόνο του πατέρα του – αυτό είναι το καθήκον του -, μα ο μόνος τρόπος να το πράξει είναι δολοφονώντας τη μητέρα του.

Ο Ορέστης αγκαλιάζει κι αυτός τη μοίρα του και προσβάλλει τις πιο ιερές εντολές των θεών.

Οι θεότητες της εκδίκησης, οι Ερινύες, κυνηγούν τον μητροκτόνο Ορέστη, ο οποίος αναζητεί προστασία από τον Απόλλωνα.

Στις Ευμενίδες ο Ορέστης καταφεύγει ικέτης στον ναό του Απόλλωνα, ο οποίος του δίνει εντολή να αναζητήσει προστασία από την θεά Αθηνά, ως ικέτης.

Η Αθηνά εγκαθιδρύει το θεσμό του Αρείου Πάγου, στον οποίο προεδρεύει η ίδια η θεά Αθηνά. Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: θα πρέπει ο Ορέστης να πληρώσει με την ίδια του τη ζωή το φόνο της μητέρας του ή θα πρέπει να αθωωθεί, ώστε ο κύκλος της εκδίκησης να διακοπεί;

Αυτό που ακολουθεί είναι το πρώτο δικαστικό δράμα στη δυτική λογοτεχνία. Το συνταγματικό κράτος– ή μια πρώιμη  έκδοσή του – γεννιέται.

Η Ορέστεια είναι η μόνη διασωθείσα, ολοκληρωμένη, τριλογία από το συνολικό έργο των αρχαίων Ελλήνων τραγωδών.

Σε σχετικό σημείωμα του θεατρικού  σχήματος αναφέρεται ότι η προετοιμασία της παραγωγής Ορέστεια διήρκεσε πολλές σεζόν.

“Μια πρώτη σειρά από πρόβες την άνοιξη του 2010 είχε ως αποτέλεσμα μια δοκιμή στο δικό μας στούντιο, τον Απρίλη 2010,ενώ τον Μάη 2011 ανεβάσαμε επί σκηνής ολοκληρωμένη την Ορέστεια στο πρώην σφαγείο στη βόρεια Αμβέρσα”, αναφέρει το θεατρικό σχήμα.

Η Ορέστεια είναι μια προσπάθεια μεγάλης κλίμακας για πολλούς λόγους. Αναλώθηκε πολύς χρόνος,ώστε να μελετηθεί διεξοδικά το κείμενο και να εμβαθύνουμε σε αυτό.

Για ένα σχετικά μικρό θεατρικό σχήμα όπως το de Roovers, αυτή η παράσταση αποτελεί έναν πραγματικό άθλο και σε πρακτικό επίπεδο. H συνεργασία με  τον μαέστρο και συνθέτη Πέτερ Σπάπεν και μια εννεαμελή χορωδία ενώ η παράσταση ανέβηκε σε ένα δύσκολο χώρο.

Σημειώνεται πως η παραγωγή θα παρουσιαστεί στο Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄ στη Λευκωσία στις  27/7, ενώ το φετινό φεστιβάλ θα ολοκληρώσει το φετινό του κύκλο στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου με την ελληνική παραγωγή της 5ης Εποχής Τέχνης, Αντιγόνη του Σοφοκλή, στις 29 και 30 Ιουλίου.

Support Local Business