Έκθεση Γελoιογραφίας του Παγκράτη Καδή στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Πραγματοποιήθηκε χτες έκθεση Γελοιογραφίας του Παγκράτη Καδή στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Πάφου. Ο ίδιος ο γελοιογράφος σημείωσε πως μέσα από το  έργο του εκφράζει την προσωπική, αλλά και τη γενικότερη αγωνία για το μέλλον του τόπου. Επιχειρώ, πρόσθεσε, να στείλω κάποια μηνύματα που ίσως επηρεάσουν, λίγους ή πολλούς για να δουν πιο ορθολογιστικά τα προβλήματα και την καθημερινότητα για να πάρουν και τις ανάλογες αποφάσεις. Επιπρόσθετα έδωσε πληροφορίες και το στίγμα της δουλειάς και του έργου του.

Εξάλλου σε χαιρετισμό του στο πλαίσιο της έκθεσης ο  Αντώνης Άσσος συνταξιούχος δημοσιογράφος επί μια 40ετία σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, που διετέλεσε Διευθυντής Ειδήσεων του ΡΙΚ  και που σήμερα ασχολείται με την επιμέλεια και την έκδοση βιβλίων,  ανέφερε πως ο Παγκράτης δεν ξύπνησε ένα πρωί, συνταξιούχος ων και αποφάσισε να γίνει γελοιογράφος. Μέσα του υπήρχαν οι δυνάμεις, οι γνώσεις, αυτό που λέμε μπακ-γκράουντ για να ασχοληθεί με το θέμα.Πολιτικοποιημένος από τα μικράτα του, διάβαζε εφημερίδες και πολιτικά κείμενα, παρακολουθούσε την πολιτική, την κοινωνία, ζυμώθηκε με προβλήματα, ιδέες, τάσεις, ρεύματα και φόρτισε επαρκώς το είναι του, συσσώρευσε μέσα του θυμό, οργή, παράπονο και κάποια στιγμή γίνεται η έκρηξη. 

Αρχίζει , προσθέτει  να γελοιογραφεί όσα συλλαμβάνουν οι κεραίες του, όσα ενοχλούν τις ευαίσθητες χορδές του. Βήμα του  είπε, “τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εκεί που συναντήθηκε η δική του με τη δική μου πορεία, που έμελλε να εξελιχθεί σε γνωριμία εξ αποστάσεως αρχικά και στη συνέχεια να εξελιχθεί σε φιλία που μας οδηγεί αμφότερους απόψε εδώ στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών της Πάφου”.
 
Πρόσθεσε πως στους  νεότερους χρόνους με την άνθηση του τύπου, στην Ελλάδα και στην Κύπρο, κυρίως τον περασμένο αιώνα, εμφανίζονται δεκάδες γελοιογράφοι. Όσοι παρακολουθούν τον ελλαδικό τύπο σίγουρα γνωρίζουν τόνισε,  ονόματα όπως του Φωκίωνα Δημητριάδη, ο οποίος τη δεκαετία του 1950 πήρε εμπνεύσεις και αφορμές από τις εξελίξεις στην Κύπρο, αλλά και κατοπινότεροι όπως ο Κώστας Μητρόπουλος, ο ΚΥΡ και οι δικοί μας Διογένης Καμένος και ο Γιώργος Μιτίδης. 

Στην Κύπρο μακρά και επιτυχημένη πορεία έκανε ο σπουδαίος Γιώργος Μαυρογένης ο οποίος  εκτίμησε ο κ. Άσσος ότι είναι ο μοναδικός που για χρόνια πολλά εξέδιδε εφημερίδα, αποκλειστικά με σατιρικό περιεχόμενο, τη γνωστή σε μας τους παλαιότερους ΣΑΤΙΡΙΚΗ. 

Επεσήμανε επίσης στον χαιρετισμό του ότι οι καθημερινές πολιτικές έριδες, οι συνεχώς μεταβαλλόμενες θέσεις κομμάτων και πολιτικών αξιωματούχων, προκαλούν την ευαισθησία του γελοιογράφου. Οι εξελίξεις στην οικονομία, το κούρεμα, το κλείσιμο τραπεζών και του Συνεργατισμού, η πτώχευση της κοινωνίας, η κακοδιαχείριση, η αναξιοκρατία, είναι ερεθίσματα που σπρώχνουν τον γελοιογράφο να δημιουργεί.

Ακόμη τα κάθε λογής σκάνδαλα που ξεφυτρώνουν καθημερινά αποτελούν επίσης πηγή έμπνευσης, όπως και τα τεκταινόμενα στην Εκκλησία.
Ο κ. Άσσος σημείωσε πως το έργο του Παγκράτη είναι πολιτικοκεντρικό, αλλά δεν αφήνει έξω ούτε και το περιβάλλον, κεφάλαιο που ίδιος θεωρεί σημαντικότατο. 

Εκτίμησε πως σ’  αυτόν τον δρόμο που επέλεξε, γνωρίζει ότι ελλοχεύουν και κάποιοι κίνδυνοι αναφερόμενος και στην  περίπτωση του ζωγράφου, εκπαιδευτικού Γιώργου Γαβριήλ, ο οποίος ταλαιπωρήθηκε  εξαιτίας του περιεχομένου των πινάκων του που είχαν αρκετά στοιχεία γελοιογραφίας και κριτικής προς εκκλησιαστικές και πολιτικές εξουσίες. 

Ασφαλώς, η διακωμώδηση μιας κατάστασης ή ενός συμβάντος, η ανάδειξη του «γελοίου του πράγματος», ο σαρκασμός δημοσίων προσώπων και η απομυθοποίησή τους, είναι αποτέλεσμα ελεύθερης έκφρασης και έχουν τη δική τους σημασία στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι, συμπλήρωσε, προσθέτοντας ωστόσο πως έχουν όμως και τον κίνδυνο της παρεξήγησης, της ενόχλησης και της εκδίκησης σε βάρος του καλλιτέχνη. 

Πρόσθεσε ακόμη πως αποτελεί  δείγμα ευφυΐας και ευστροφίας για έναν πολιτικό, ο βαθμός ανοχής του απέναντι στη σάτιρα. Παρατίθεται μάλιστα σαν ενδεικτικό παράδειγμα  συνέχισε, εκείνο του γνωστού Ελλαδίτη πολιτικού Σπύρου Μαρκεζίνη. 

Είπε πως λαι ο καθημερινός άνθρωπος έχει ανάγκη το γέλιο για να κρατήσει ψυχική και πνευματική ισορροπία. Δεν είναι τυχαίο ότι, παγκόσμια, οι περισσότερες εφημερίδες περιλαμβάνουν στην καθημερινή τους ύλη και γελοιογραφίες που προβάλλονται σε περίοπτη θέση.
 
Στο πλαίσιο της έκθεσης γελοιογραφίας του Παγκράτη Καδή, ακολούθησε καλλιτεχνικό πρόγραμμα της νεοϊδρυθείσας μπάντας που  είναι μέλος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Pulsar Band από τον Σταύρο και τη Μαρία.

Support Local Business